5 اشتباه در طراحی که مشتری رو فراری میده!

5 اشتباه در طراحی که مشتری رو فراری میده!

اگه یه مدت توی دنیای طراحی سایت کار کرده باشی چه برای خودت، چه برای مشتری می‌دونی که یه سری چیزا هست که توی هیچ دوره‌ای یاد نمیدن . نه توی یوتیوب پیداشون میکنی، نه توی مقاله‌های آموزشی .
چیزایی که فقط با تجربه می‌فهمی مثل لحظه‌ای که یه مشتری عالی رو از دست میدی و نمی‌دونی چرا…
یا وقتی آمار بازدید خوبه ولی هیچ‌کس تبدیل به خریدار نمی‌شه.

واقعیت اینه که طراحی سایت فقط چیدن رنگ و فونت نیست.
یه جور ارتباطه و اگه این ارتباط توی چند ثانیه اول شکل نگیره، مخاطب خیلی راحت میره بدون اینکه حتی فرصت آشنایی با برندت رو پیدا کنه.

توی این مقاله قراره درباره همون اشتباه‌های کوچیکی حرف بزنیم که خیلی بی‌سروصدا، مشتری رو فراری میدن.
نه اینکه سایتت زشت باشه یا محصولت بد، نه!
فقط یه سری جزئیات که باعث می‌شن کاربر حس خوبی نگیره، اعتماد نکنه، یا حتی قبل از اینکه بفهمه چه چیزی برای ارائه داری صفحه رو ببنده و بره.

حتما مقاله ترندهای طراحی سایت در سال ۲۰۲۵ رو نخوندی

پیشنهاد می‌کنم یه نگاهی بندازی چون اون ترندها دقیقاً راه‌حل‌هایی هستن برای جلوگیری از همین اشتباهات.

نکاتی که اگه همین امروز رعایتشون نکنی، ممکنه مشتری بعدی‌ات رو از دست بدی…

5 اشتباه رایج در طراحی سایت

5 اشتباه در طراحی که مشتری رو فراری میده!

1. طراحی شلوغ و گیج‌کننده ؛ کاربر نمی‌دونه باید چی کار کنه؟

بعضی وقتا صاحب سایت میخواد همه چی رو نشون بده مثل : خدمات، محصولات، تخفیف‌ها، فرم تماس، شبکه‌های اجتماعی، و یه عالمه چیز دیگه.
نتیجه؟ یه صفحه شلوغ که کاربر نمی‌دونه باید کجا کلیک کنه، چی رو بخونه، یا اصلاً از کجا شروع کنه.

تو دنیای امروز، مخاطب دنبال وضوحه.
اگه توی چند ثانیه اول نتونه بفهمه سایتت چی میگه و براش چی داره، خیلی راحت می‌ره سراغ یه سایت دیگه!

خب پس راه درست چیه؟ چیکار کنیم که مخاطبمون گیج نشه؟

  • راه‌حل :
  • طراحی رو خلوت کن
  • هر صفحه فقط یه هدف داشته باشه
  • از فضای سفید نترس
  • و مهم‌تر از همه، مسیر حرکت کاربر رو مشخص کن مثل یه راهنما، نه یه پازل!

5 اشتباه در طراحی که مشتری رو فراری میده!

2. فونت‌های ناخوانا یا خیلی فانتزی ؛ وقتی چشم کاربر خسته میشه..

فونت فانتزی شاید توی لوگو یا تیتر جذاب باشه، ولی وقتی کل متن با یه فونت عجیب نوشته شده باشه، کاربر خیلی زود خسته میشه.
اگه مجبور باشه زوم کنه یا چند بار بخونه تا بفهمه چی نوشتی، احتمال اینکه بمونه خیلی کمه.

  •  راه‌حل :
  • از فونت‌های ساده و خوانا استفاده کن
  • اندازه فونت رو طوری تنظیم کن که توی موبایل هم راحت خونده بشه
  • و حواست به فاصله خطوط و رنگ پس‌زمینه باشه چون همه اینا روی راحتی چشم تأثیر دارن

5 اشتباه در طراحی که مشتری رو فراری میده!

3. سرعت پایین سایت ؛ وقتی که کاربر منتظر نمی مونه!

هیچ‌کس دوست نداره منتظر بمونه.
اگه سایتت دیر لود بشه، حتی قبل از اینکه محتوا دیده بشه، کاربر صفحه رو میبنده.
و بدتر از اون، گوگل هم سایت‌های کند رو دوست نداره و توی رتبه‌ بندی پایین‌تر میزاره.

  • راه‌حل :
  • تصاویر رو بهینه کن
  • از هاست مناسب استفاده کن
  • کدهای اضافی رو حذف کن
  • اگه با وردپرس کار می‌کنی، افزونه‌هایی مثل WP Rocket یا LiteSpeed می‌تونن خیلی کمک کنن
  • یادت باشه سرعت بالا یعنی تجربه رتبه بهتر، و مشتری بیشتر…

5 اشتباه در طراحی که مشتری رو فراری میده!

4. نبود مسیر مشخص برای اقدام ؛ وقتی که کاربر نمی‌دونه قدم بعدی چیه؟

خیلی وقتا سایت خوب طراحی شده، محتوا هم عالیه، ولی هیچ دکمه‌ای برای اقدام نیست.
نه فرم تماس، نه دکمه خرید، نه لینک به صفحه بعدی.
کاربر می‌خونه، خوشش میاد، ولی نمی‌دونه باید چی کار کنه و خب، میره!

  •  راه‌حل :
  • توی هر صفحه یه «دعوت به اقدام» واضح بذار
  • مثلاً «همین حالا تماس بگیر»، «محصول رو ببین»، یا «مشاوره رایگان بگیر»
  • این دکمه‌ها باید دیده بشن، واضح باشن، و دقیقاً همون کاری رو بکنن که کاربر انتظار داره

5 اشتباه در طراحی که مشتری رو فراری میده!

5. طراحی بدون اولویت موبایل ؛ وقتی سایت توی گوشی باز نمیشه

بیشتر آدما این روزا با موبایل وارد سایت میشن ولی هنوز خیلی از سایت ها فقط برای نسخه دسکتاپ طراحی میشن ، که توی دسکتاپ عالیه ، ولی وقتی با گوشی باز میکنی منو ها به هم ریختن ، تصاویر از صفحه بیرون زدن و دکمه ها یا خیلی کوچیکن یا اصلا دیده نمیشن. کاربر حتی نمیتونه فرم تماس رو پر کنه چون نصفش از صفحه زده بیرون! پس اینجوری مخاطب صد در صد حس بدی میگیره چون حوصله نداره و خیلی راحت میره..

  • راه حل

  • طراحی واکنش‌گرا (Responsive) رو جدی بگیر
  • از همون اول طراحی، موبایل رو در نظر بگیر، نه اینکه آخرش یه نسخه موبایلی بچسبونی
  • دکمه‌ها باید بزرگ و قابل لمس باشن، منوها ساده و قابل باز شدن، و متن‌ها بدون نیاز به زوم قابل خوندن باشن
  • توی ابزارهایی مثل Chrome DevTools یا حتی گوشی خودت، سایت رو تست کن و ببین واقعاً تجربه کاربر چطوریه پس یادتون باشه موبایل دیگه یه گزینه نیست ،یه اولویته
    اگه سایتت توی گوشی خوب دیده نشه، یعنی داری بخش بزرگی از مخاطب‌هات رو از دست میدی…

خب، تا اینجا با هم رفتیم سراغ چند تا اشتباه کوچیک ولی دردسرساز و واقعاً هم همین‌طوره.
سایتی که درست طراحی نشده باشه، حتی اگه محصولت عالی باشه، می‌تونه مشتری رو بی‌سروصدا فراری بده.

توی این مقاله با هم مرور کردیم ۵ اشتباه در طراحی سایت که مشتری رو فراری میده اشتباه‌هایی که شاید توی ظاهر ساده باشن، ولی میتونن کل حس کاربر رو خراب کنن.
از طراحی شلوغ گرفته تا فونت‌های ناخوانا، سرعت پایین، نبود مسیر مشخص، و بی‌توجهی به موبایل . هر کدومشون میتونه باعث بشه یه کاربر خوب، بدون هیچ اقدامی، سایتتو ببنده و بره.

ولی خبر خوب اینه که اصلاح این اشتباه‌ها اون‌قدر سخت نیست.
فقط یه‌ذره دقت می‌خواد، یه‌ذره شناخت مخاطب، و یه‌ذره حوصله برای چیدن جزئیات.
اگه همین امروز یه نگاه دوباره به سایتت بندازی و این ۵ مورد رو بررسی کنی، مطمئن باش نتیجه‌شو خیلی زود میبینی . هم توی رفتار کاربر، هم توی اعتمادش، هم توی تبدیلش به مشتری واقعی.

طراحی سایت یه چیز پیچیده نیست، ولی ساده هم نیست.
در واقع یه‌ جور بازی با جزئیاته…

اگه حس کردی وقتشه یه فکری برای سایتت بکنی ، یا حتی از صفر یه چیزی بسازی که هم ساده باشه، هم درست، هم متناسب با کارت .

ما اینجا کنارتون هستیم ..
نه قول عجیب میدم، نه نسخه آماده تحویل میدم.
یه طراحی که بشه گفت: «آره، این همون چیزیه که می‌خواستم!»

برای اطلاعات بیشتر به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید و با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید

 

آخرین مقالات نوشته شده :

5 اشتباه در طراحی که مشتری رو فراری میده!

ترند های طراحی سایت در سال 2025 | عاطفه قاسمی

3 ترفند وردپرسی جذاب برای حرفه ای ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *